Bez względu na to, czy pracuje się z domu w ramach home office, czy też stacjonarnie z siedziby firmy, podstawowym i najważniejszym rodzajem wyposażenia, który wpływa na jakość i komfort wykonywanych obowiązków, pozostają niezmiennie biurka.
Przy biurkach spędzamy długie godziny, siedząc i wykonując wiele, różnych zadań. Dlatego też warto stawiać na dedykowane i solidne konstrukcje. Obecnie w sklepach z meblami można znaleźć wiele, mocno zróżnicowanych produktów.
Na co zatem zwracać uwagę, żeby wybrać praktyczne i w pełni funkcjonalne biurko, które będzie pozytywnie wpływać na samopoczucie i zdrowie użytkowników oraz zapewni idealne miejsce do działania? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w dzisiejszym tekście.
Nowoczesne biurko do pracy – wybór mebla a potrzeby konkretnej branży
Typów biurek jest wiele. Są takie, które tworzy się przede wszystkim z myślą o pracy przy komputerze. Można również znaleźć duże konstrukcje, przy których można przeprowadzać działania związane z pracami kreślarskimi lub projektowymi.
Wielkość i kształt biurka należy zatem dobrać przede wszystkim do formy i zakresu prowadzonych prac. Dzięki temu zapewniamy sobie odpowiednie warunki do działania.
Gdy wybiera się praktyczne i nowoczesne biurka lub inne typy mebli do pracy, nie można nie uwzględnić indywidualnych predyspozycji i upodobań konkretnej osoby. Każdy z nas jest bowiem inny i potrzebuje wyposażenia dopasowanego do swoich potrzeb.
Biurko musi być dopasowane do charakteru przestrzeni, w której ma się ono znaleźć. Szerokie, wolnostojące biurko raczej nie nadaje się do niewielkich pomieszczeń lub biur typu open space. Analogicznie w dużym i przestronnym biurze małe, narożne biurko również się raczej nie sprawdza.
Jeśli szuka się zatem biurka, trzeba wziąć pod uwagę specyfikę branży, indywidualne zapatrywania i potrzeby, a także ergonomię przestrzeni. Dzięki temu udaje się znaleźć produkty idealne.
Wymiary biurka do pracy – jak pracować wygodnie w pozycji siedzącej?
Wiele osób zastanawia się, jakie wymiary powinno mieć biurko do pracy. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w dużej mierze wynikają one ze specyfiki przestrzeni i rodzaju wykonywanych zadań. Oprócz tego forma i wielkość biurka jest precyzyjnie regulowana przez przepisy BHP. Musi ono zapewniać wygodne miejsce do pracy siedzącej, gwarantujące utrzymanie prawidłowej postawy ciała i poprawiające ogólne samopoczucie, co wpływa na wydajność i kreatywność pracy. Dzięki temu tworzy się naprawdę bezpieczne oraz wygodne stanowisko do działania.
Jednym z najbardziej istotnych parametrów jest wysokość biurka do pracy. Meble tego typu dopasowuje się do wzrostu użytkowników. Dla osób, które nie przekraczają 180 centymetrów wzrostu wystarczy biurko o wysokości 75 centymetrów. Osoby, które mają ponad 190 centymetrów, powinny używać mebla, którego blat znajduje się na wysokości minimum 80 centymetrów. Generalna zasada głosi, że optymalną wysokość biurka do pracy określa się według prostego równania: wzrost użytkownika – 110 centymetrów.
A co zrobić, jeśli z jednego biurka korzysta wielu pracowników o zróżnicowanym wzroście? Trzeba postawić na rozwiązania średniej wysokości lub wybrać biurka umożliwiające regulowanie położenia blatu.
Oświetlenie na biurko do pracy
Same wymiary biurka to jeszcze nie wszystko. Na komfort działania wpływa także jakość i typ zastosowanego oświetlenia. Od niego w dużej mierze zależy wygoda i zdrowie pracowników. Do działania przy komputerze lub precyzyjnych zadań manualnych potrzebna jest lampa zadaniowa, najlepiej w wersji stojącej stołowej.
Należy dobrać rozwiązanie, które pozwoli na równomierne oświetlenie całej powierzchni biurka, bez zostawiania zacienionych fragmentów.
Warto wybierać lampy, które mają regulowane ramię, dzięki czemu można dopasować wysokość i kąt padania światła. Dzięki temu dostosowuje się oświetlenie do indywidualnych potrzeb oraz konkretnego zadania, co bywa szczególnie potrzebne na przykład przy ręcznym pisaniu, rysowaniu lub zajęciach manualnych.
Nie można też zapominać o znalezieniu odpowiednich źródeł światła. W miejscu pracy niezbędne są żarówki, dające światło zimno białe, wspierające koncentrację i dodające energię do działania.
Drugim ważnym parametrem jest natężenie światła, również dostosowywane do specyfiki wykonywanych zadań.
Prace przy komputerze lub pisanie ręczne wymagają źródeł światła o natężeniu do 500 luksów. Natomiast precyzyjne zadania manualne często zmuszają nas do zamontowania żarówek, dających światło na poziomie nawet 1000 luksów.
Estetyka – jak wpisać biurko do pracy w przestrzeń firmową?
Nowoczesne biurka coraz częściej wyróżniają się ciekawym i oryginalnym wzornictwem. Większość z dostępnym modeli wpisuje się w trendy minimalistyczne, a ich forma została oparta o najprostsze bryły. Takie rozwiązania sprawdzają się w klasycznych i nowoczesnych biurach.
Niekiedy jednak architekci wnętrz lub właściciele biur decydują się na zakup wyposażenia designerskiego, o ciekawym i oryginalnym wzornictwie. Wówczas biurko staje się nie tylko wygodnym miejscem pracy, ale też prawdziwą wizytówką firmy oraz elementem jej identyfikacji wizualnej.
Biurko – centrum każdego biura
Dobre biurko razem z wygodnym krzesłem to centrum każdego miejsca pracy. Takie rodzaje mebli gwarantują optymalne warunki do wykonywania wielu zadań, tworzą przestrzeń do realizacji wszystkich obowiązków.
Warto zatem poznać różne rozwiązania i nie kierować się wyłącznie względami estetycznymi. Biurko należy bowiem dokładnie zmierzyć i znaleźć opcję, która będzie po prostu szyta na miarę.